صنایع دستی ایران


 

فرشبافی:

بشر از زمانی كه خود را شناخت و ضرورت وجود ملزومات زندگی روزمره را احساس نمود، به فكر داشتن منسوجی بود تا او را در برابر سرما و سختی زمین محافظت نماید. پشم و موی حیواناتی نظیر گوسفند و بز، اولین یافته های بشر بری برآوردن ین نیاز بود و متعاقباً پوست این حیوانات اولین زیرانداز یا به عبارت دیگر فرش منسوج بود. به دنبال تحول و پیشرفت در زندگی، بشر آموخت كه می تواند با در هم نمودن و فشردن الیاف پشم، زیراندازی ضخیم تر و گرم تر به نام نمد تهیه نماید. متعاقبا با فراگیری فنون ریسندگی و تابندگی، نخهای پشمی را تولید نمود و بری اولین بار با ادغام رشته نخهای افقی و عمودی، گلیم را ابداع كرد و این سرآغازی بود برای ابداع فرش گره دار یا پرزدار كه هنر و فنی پیشرفته تر بود. تاكنون تاریخ دقیق این ابداعات برای ما مشخص نشده است، اما در میان فرشهای گره دار قدیمی ترین یافته، متعلق به حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح می باشد. این فرش كه به دلیل قرار گرفتن آن در اعماق یخهای دره های پازیریك، با نام فرش پازیریك شهرت جهانی یافته است. این فرش توسط سرگئی رودنكو، باستان شناس معروف روس كشف گردید.
تمامی نقش و نگاره های موجود بر روی این فرش شباهت فراوانی با نگاره ها و حجاریهای كاخ تخت جمشید در ایران دارد. این شباهت به اندازه ی است كه كاشف آن در اولین دقیقه اكتشاف در سال 1947 میلادی اظهار نمود: "این فرش تخت جمشید را به یاد می آورد". به غیر از فرش پازیریك كه تقریباً سالم ترین فرش است كه از گذشته های بسیار دور به زمان ما رسیده، پاره فرشهایی نیز چه در ایران و چه در خارج از آن كشف گردیده كه مشهورترین آنها قطعات كشف شده در اكتشافات شهر قومس در نزدیكی دامغان و همچنین قطعات كشف شده در شهر سوخته سیستان میباشند.
 

 

مهمترین مراکز فرشبافی ایران

تبریز:
تبریز یكی از مراكز اصلی فرش ایران محسوب می گردد. این شهر در شمال غربی ایران گردیده و برای مدتی پایتخت كشور بود (دوره ی صفویه‌). هنوز هم تبریز یكی از مراكز مهم تولید و تجارت فرش ایرانی است. فرش در ابعاد متنوعی در این منطقه بافته می شود.
تار و پود فرش تبریز از نخ و بعضا از ابریشم و پرز آن پشمی و گاهی از ابریشم مرغوب است.گره رایج در فرش تبریز گره متقارن و فشردگی گره ها زیاد است به طوری كه فرش تبریز كاملا متراكم است. پرز قالی تبریز اندكی زبر است، زیرا آب مورد استفاده ی رنگرزی داری املاح زیادی است. بسیاری از تولیدات فرش تبریز داری طرح های حیوانی یا شكارگاهای می باشد.استفاده از طرح هی گل و گیاه نیز در فرشبافی این منطقه رایج است. حواشی قالی تبریز بسیار زیبا طراحی می گردد.

بیجار:
این قالی توسط كرد های بیجار بافته شده كه قطعا یكی از قدیمی ترین فرشهایی است كه در حال حاضر در ایران بافته می شود. گره آن متراكم بوده، بنابراین فرش خیلی محكم و شكننده است. برای پرز فرش بیجار از پشم دستریس استفاده می شود. به لحاظ آنكه نقشهای این فرش از الگوهای تاریخی الهام گرفته شده است، طرح این قالی بسیار نفیس بوده و داری ترنجی است كه به وسیله ی واگیره های كوچك هراتی احاطه می شود.

اردبیل:
برای بسیاری از افراد نام اردبیل یاد آور فرش های معروف اردبیل است كه یكی از آنها در موزه ی ویكتوریا و آلبرت لندن و دیگری در موزه ی هنر لس آنجلس نگهداری میگردد. این فرش احتمالا در شمال غرب ایران یا كشور آدربایجان بافته شده است. تار و پود و پرز این قالی از پشم است ولی امروزه جهت بافت قالی از تار و پود نخی نیز استفاده می شود. رنگهای زمینه ی قالی اردبیل معمولا آبی، كرم یا قرمز است.
 


 

خاتم سازی:


تعریف خاتم: خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود. پنج ،شش، هشت یا ده ضلعی است.خاتم از هنرهای دستی دقیق و پرکار است که تولید و ساخت آن احتیاج به دقت و حوصله زیاد دارد. در دایره المعارف فارسی درباره خاتم‌کاری و خاتم‌سازی آمده است:«هنر آراستن سطح اشیاء به صورتی شبیه موزائیک ،با مثلث‌های کوچک. طرح‌های گوناگون خاتم همواره به صورت اشکال منظم هندسی بوده است .این اشکال هندسی را با قراردادن مثلث‌های کوچک در کنار هم نقش‌بندی می‌کنند.مثلث‌ها را از انواع چوب ،فلز و استخوان می‌سازند. هرچه مثلث‌ها ریزتر وظریفتر باشند، خاتم مرغوب‌تر است .در یک طرح خاتم ،برای ساختن کوچک‌ترین واحد هندسی، حداقل سه مثلث و برای بزرگ‌ترین آن ،حداکثر چهارصد مثلث به کار می‌‌رود.»

 

قدیمی‌ترین آثار هنری خاتم‌کاری شده باقی مانده :
صندوق مرقد حضرت موسی بن جعفر و امام جواد در کاظمین مربوطه به دوران شاه اسماعیل صفوی در سال
۹۰۶هجری قمری ساخته شده توسط استاد محمد جمعه.
صندوق مرقد امام حسن عسکری در سامره و صندوق مرقد امام علی النقی مربوطه به همان دوره واستاد.
صندوق خاتم ضریح نرگس خاتون مادر مهدی موعود که درهمان دوره ساخته و نصب شده است.
اثر بسیار زیبا و نفیس درب ورودی مدرسه چهارباغ اصفهان چندین بار توسط استادان این هنر ترمیم و مرمت شده است.
درب خاتم امام‌زاده شاه رضا در قمشه (شهرضا) مربوطه به زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی .
صندوق خاتم مرقد حضرت علی ساخته شده درزمان کریم خان زند و نصب آن درزمان لطفعلی خان زند
صندوق خاتم مرقد حضرت سید الشهداء و حضرت ابوالفضل در کربلا
صندوق مقبره حضرت زینب در شام
مواد اولیه در ساخت خاتم:
انواع چوب (آبنوس- فوفل- گردو- بقم- عناب-نارنج- کهکم-کبوده)
انواع استخوان (استخوان و عاج فیل- استخوان شتر- استخوان اسب)
مفتولهای فلزی (برنج -آلومینیوم وبعضاً نقره)
صدف- نخ پرک - سریشم - لاک


قلم زنی:


هنر قلم زنی ازدیرباز رواج داشته واشیا قلم زده قدیمی ازدورانهای مختلف زینت بخش موزه ها و مجموعه های خصوصی است. این هنر در حقیقت نوعی حكاكی برروی فلزات است. در این صنعت دیرپای دستی نقوش یا طرح هایی برسطح اشیا فلزی كنده می شود. ابزار كار هنرمند قلمزن تعدادی چکش و قلم های مخصوص است. قلمزنی در ایران ازسابقه ی طولانی برخورداراست و با توجه به بررسی های پژوهشگران سابقه تاریخی این هنر به (سكاها) میرسد كه درحدود پنج هزار یا هفت هزارسال پیش در قفقاز زندگی می كرده اند. از این قوم آثار بسیاری بدست آمده كه اكثرا از طلا ، نقره و برنز می باشند. ازهخامنشیان و ساسانیان نیز آثاری درموزه های بزرگ جهان موجود است.

دردوران اسلامی، با روی كارآمدن سلجوقیان قلم زنی به اوج ترقی رسید. ازدوران اسلامی آثاری شامل حیوانات و درختان و نوشته هایی به خط كوفی بدست آمده است. عصرصفوی روزگار اوج و تكامل هنر قلم زنی است. در این دوران علاوه بر نقوش قبلی شاهد پیدایش طرح هایی انسانی درحالتهای مختلف هستیم. از دوران صفوی نقوش بسیار زیبائی بجامانده كه بیانگر تعالی این هنر است. درحال حاضراصفهان مركز و قطب این هنر در ایران است و استادان بزرگی درقلم زنی بوجودآمده اند كه علاوه برارائه نقش های سنتی گاه شاهد ابتكارات و نوآوری هایی نیز از طرف آنان هستیم. شیوه كارقلم زنی به این ترتیب است كه ابتدا صفحه فلز مورد نظر قیرریزی شده و پس از قیرریزی با استفاده از چکش و قلمهای مخصوص، نقش مورد نظر را روی فلز حک میکنند. ازاساتید برجسته ین هنرحاج محمدتقی ذوفن ، حاج سیدمحمدعریضی و ابراهیم دائی زاده رانام برد. استاد رجبعلی راعی نیز از هنرمندان خلاق و مبتكرین هنر است كه تابلوهای بسیارمشهور و نفیسی در زمینه داستانهای قرآنی، تاریخی و آثار حماسی و برجسته كردن برخی كارهای كمال الملك را بوجود آورده است.

 


گره چینی و مشبك:


از زمانها گذشته تا به امروز چوب یكی از عناصر دائمی مورد استفاده در معماری ایران بوده است. موقعیت ویژه ی كه چوب به عنوان یكی از مصالح ساختمانی دارد و تنوع انواع آن باعث شد تا از این عنصر استفاده های بسیاری بشود و از پوشش پشت بامها گرفته تا قابهای تزئینی ، پنجره ها و ساخت اشیا فلزی ، چوب مورد استفاده قرار گیرد. هنرمندان با ذوق و خلاق ایرانی در جهت زیبا تر شدن بناها و ساختمانها توانسته اند آثاری خلق كنند كه هر كدام به عنوان هنری مجزا مورد توجه قرار گیرند كه منبت ، خاتم ، معرق ، گره چینی و مشبك و ... از آنجمله هستند. از سابقه گره چینی و مشبك در ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست، برخی ازپژوهشگران احتمال می دهند که استفاده از این هنر چه در حالت مشبك و چه در حالت آلت و لغت از دوران خلفا عباسی شروع شده و در قرن ٦ تا ٨ هجری قمری در مصر و سوریه متداول بوده و از همان زمان به ایران رسیده است. از ین سبك كار معمولا در ساخت درهای اماكن مقدسه ، مقابر ، منابر و از مشبك در پنجره های منازل و كاخها ، نرده ها استفاده میشده است. از دوران صفویه به بعد تعبیه شیشه های رنگی در چوبهای مشبك رایج شده و اصطلاحا به ارسی مشهور گردیده است. از استادان بی بدیل این هنر مرحوم استاد غلامرضا آقا ابراهیمیان است كه آثار با ارزشی از او در مقرنس كاری ، قطار بندی ، رسمی بندی ، مشبك و گره چینی در عتبات عالیات و بناهای تاریخی موجود است. كلیه درها و پنچره های هتل عباسی نیز از آثار ین هنرمند است. در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی علاوه بر تاسیس كارگاههای مرمت گره چینی و مشبك اقدام به برگزاری دوره های كوتاه آموزش این هنر بری علاقمندان كرده است. از دیگر استادن این هنر اصیل و قدیمی می توان به مرحوم استاد مهدی عشاقی، استاد علی عباس عشاقی، استاد مهدی اولیائی و استاد علی مظاهری اشاره كرد.

 


 

سفالکاری:


هنر سفالکاری نزد باستان شناسان قدر و منزلت خاصی دارد،زیرا همین قطعه‌های کوچک سفال که ناچیز به نظر میرسد ما را به زمانه و زندگانی مردم آن روزگاران می‌‌ برد. تمام اشیائی را که با استفاده از گل پخته ساخته شده باشند سفالی می‌‌گویند.هزاران سال است که مردم به سفالکاری مشغول هستند.سفالهای اولیه زبر و زخیم بودند ،آب درون آنها نشست می‌کرد و در صورت قرار گرفتن در برابر خورشید ترک بر میداشتند. سفالگر برای تهیه ظرفها و وسایل سفالی، ابتدا مقداری گل مرطوب را روی صفحه چرخان مخصوص قرار می‌دهد. وی با استفاده از انگشتان دست به ظرف شکل می‌دهد. سپس آن را در معرض نور خورشید قرار می‌دهد تا خشک شود و روی آن را با لایه‌ای از لعاب می‌‌پوشاند.آنگاه ظرف را در کوره قرار می‌دهد.حرارت زیاد ظرف لعابی را محکم و سخت کرده و آن را نرم و براق می‌کند.لعابهب به رنگهای مختلفی هستند و برخی از آنها همچون لایه‌ای از فلز درخشان روی سفال را می‌‌پوشاند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 23 آذر 1392برچسب:صنایع دستی , | | نویسنده : elham |
  • دانلود کتاب
  • بازیچه