چاپ باتیک

این لغت با معنای خاص خود در جزایر جنوب شرقی آسیا وژاپن هم رواج دارد. پارچه های ابتدایی که از غارها ویا قبور فراعنه پیدا شده است و هم چنین رواج هنر چاپ باتیک در میان بومیان جاوه و سوماترا، مؤید این ادعاست که هنر چاپ پارچه قبل از رنگرزی به وجود آمده است و انسان آن دوره می توانسته با وسایل ساده وبا استفاده از رنگ های طبیعی ، گل یا عصاره ی بعضی از درختان پارچه را با نقش ونگار دلخواه بیاراید .

پس از شناخته شدن رنگ های طبیعی (گیاهی) هنرمندان این دوره دریافته بودند که با گره زدن ،دوختن ، چین دادن ویا لایه وتا کردن نقاط معینی از پارچه می توانند از نفوذ رنگ به داخل آن نقاط مخصوص و مورد نظر جلوگیری نمایند ودر نتیجه یک طرح بسیار ساده وابتدایی روی پارچه ایجاد می گردد .

اولین آثار با این شیوه ی رنگرزی در هند وچین به دست آمده است .

در قرن ششم وهفتم میلادی بازرگانان وکاروان هایی که راه جاده ابریشم (آسیا ،هند وچین وژاپن ) را می پیمودند، از این متاع برای فروش یا سوغات به همراه خود می آوردند .

از جمله مهم ترین کشورها هند ، چین ، تایلند واندونزی این تکنیک ها را رواج دادند.

در کره ی جنوبی پارچه های رنگ کرده در کنار جسد مردگان و در داخل قبور آن ها کشف شده است و هم چنین در آریزونا ومکزیکو در قسمت هایی از شمال آمریکا این تکنیک را می دانسته اند و هم چنین در سوئد و چک واسلواکی تکنیک خیلی ساده ای از این روش را به کار می برده اند .

در مغرب آفریقا این تکنیک هنوز پا برجاست وزنان نیجریه لباس های قشنگی از این نوع دوخته و به تن می کنند .

قبایل مناطق جاوه کشف کردند که عصاره ی بعضی درختان از نفوذ رنگ به داخل پارچه جلوگیری می کند ، به این ترتیب ابتدا یک روش مقاوم ابتدایی به وجود آمد سپس تبدیل به روش نقاشی و چاپ باتیک شد .

این روش هنوز هم در جنوب شرقی آسیا رواج دارد .

این طریقه چند سالی است که در بین الملل اروپایی وآمریکایی به روش تازه ای در نقاشی نوین تغییر یافته است .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 2 بهمن 1392برچسب:باتیک, | | نویسنده : elham |
  • دانلود کتاب
  • بازیچه